Comunicate de presă

Ministrul Fondurilor Europene, Dna. Roxana Mînzatu și inspectorul general al IGSU, Dl. Dan-Paul Iamandi, au semnat astăzi, 16 octombrie, contractul de finanțare al proiectului „MULTIRISC MODUL III” prin intermediul căruia vor fi instruite 9.000 de persoane din cadrul IGSU, Serviciilor de Ambulanță, Unităților și Compartimentelor de Primiri Urgențe, Salvamont și Salvaspeo.

 

Acest proiect este primul din România finanțat cu fonduri europene prin intermediul căruia vor fi instruite persoane care se ocupă cu salvarea vieților omenești. Ministerul Fondurilor Europene și IGSU au făcut eforturi susținute pentru ca acesta să fie semnat într-un timp foarte scurt, de doar 4 luni.

 

Proiectul „MULTIRISC MODUL III” va ajuta la îmbunătățirea competențelor a peste 9.000 de persoane care gestionează situații de urgență. Ei vor fi pregătiți în următoarele domenii: dispecerizare integrată; coordonarea și conducerea integrată a acțiunilor operative; prim-ajutor calificat și descarcerare; CBRN (chimic, biologic, radiologic și nuclear); pirotehnic; naval; medical; conducerea defensivă a autospecialelor; identificarea, evaluarea și monitorizarea riscurilor.

 

Astfel, scopul final este reducerea timpului de răspuns la solicitările de intervenție în cazul producerii unor situații de urgență prin profesionalizarea personalului.

 

La evenimentul de semnare au participat prim-ministrul României, Dna. Viorica Dăncilă, primarul general al Municipiului București, Dna. Gabriela Firea și Dl. Raed Arafat, secretar de stat în cadrul Ministerului Afaceri Interne.

 

Premierul României, Dna. Viorica Dăncilă, a declarat: „Facem astăzi încă un pas decisiv pentru creșterea calității misiunilor de salvare în situații de urgență. Mai exact, perfecționarea celor care intervin pentru salvarea oamenilor, de fiecare dată când aceștia sunt în pericol.”

 

Ministrul Roxana Mînzatu a precizat în cadrul declarațiilor ulterioare semnării contractului importanța implementării lui și a ținut să menționeze situația inedită în care România se află din această perspectivă: „Asistăm astăzi la o premieră, pentru prima dată Inspectoratul General pentru Situații de Urgență accesează Programul Operațional Capital Uman. Pentru prima dată investim bani europeni în ceea ce înseamnă instruirea salvatorilor și sper să nu rămână un proiect singular pentru dezvoltarea competențelor celor 9.000 de profesioniști care intervin în salvarea de vieți omenești.”

 

„Guvernul României și Uniunea Europeană au investit bani pe tot palierul acestui sistem de salvare de vieți omenești. Investim în echipamente și în dotări. IGSU este unul dintre cei mai performanți beneficiari de fonduri europene. Ne-am dori ca toți beneficiarii noștri să fie atât de mobilizați și să lucreze strategic. Este un beneficiar care a reușit să își gândească programele de investiții în manieră integrată astfel încât astăzi vorbim de proiecte implementate de IGSU în valoare de 140 milioane euro. Astăzi am semnat contractul de finanțare al proiectului care vizează instruirea a 9.000 de profesioniști. 11 milioane este o sumă mică, dar are un impact uriaș și pregătim semnarea contractului în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare – Viziune 2020. Este un proiect major pe tot ce înseamnă salvarea pe zonă terestră, aeriană, maritimă și are o valoare de 600 milioane euro”, a mai declarat ministrul.

 

La rândul său, primarul general al Municipiului București, Dna. Gabriela Firea  a declarat că Centrul Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă care funcţionează de peste un an,  ar trebui să fie prezent la nivelul tuturor regiunilor din țară: „Acest centru municipal integrat pentru situaţii de urgenţă ar putea şi ar fi necesar să fie replicat la nivelul tuturor regiunilor din ţară, pentru că se adresează atât Bucureştiului, cât şi zonei limitrofe Ilfov şi este o situaţie aproape ideală, în care sub acelaşi acoperiş, în aceeaşi clădire şi cu toate resursele afişate pe videowall, toţi colegii care lucrează în instituţii separate şi chiar sub coordonarea separată, aparţinând altor ministere, pot lucra împreună.”

 

Dl. Raed Arafat, beneficiar al proiectului, a precizat că în cadrul acestui proiect vor fi pregătiţi sute de dispeceri pe plan naţional, vor avea loc cursuri de conducere defensivă pentru conducătorii de ambulanţe din cadrul serviciilor judeţene, dar şi din cadrul SMURD, conducătorii maşinilor de descarcerare şi o parte din cei care conduc autospeciale de intervenţie la incendii. De asemenea, vor fi cursuri care să pregătească specialiștii pentru intervenții de urgență în cazul amenințărilor chimice, nucleare şi radiologice.

 

Proiectul își propune îmbunătățirea competențelor personalului din cadrul serviciului de urgență pentru a asigura servicii de calitate, orientate pe nevoile comunității și societății în ansamblu. Acesta are o valoare de aproximativ 52 mil. lei (11 mil. euro), este finanțat prin Programul Operațional Capital Uman și va fi implementat timp de 36 luni.